« naspäť

ŠTRUKTÚRA A ČASTI NECHTA

1. Koreň nechta

Koreň nechta je živou časťou nechta. Práve tu sa vytvárajú nové bunky, ktoré vytláčajú staré na povrch, kde vytvoria nechtovú platničku, viditeľnú časť nechta. Kvalita a zdravie buniek sú základom pre silné, kvalitné nechty, pretože po niekoľkých mesiacov práve tieto bunky formujú nechtovú platničku a voľný okraj nechtov.

Potrebnú výživu koreňa nechta zabezpečuje množstvo ciev a nervov. Prispievajú tým k jeho zdravému rastu.

Ak sú nechty zdravé, za mesiac narastú v priemere o 2-3 mm. Koreň nechta je najcitlivejšou časťou celkovej štruktúry nechta a veľmi citlivo sa na ňom prejavuje drsné zaobchádzanie. Akákoľvek nehoda alebo nesprávna starostlivosť brzdí normálny rast a spôsobuje výskyt priečnych rýh na nechtovej platničke. Ryhy zvyčajne po čase vyrastú, ale pri vážnejšom poškodení nechtového lôžka môžu zostať natrvalo. Pri niektorých chorobách (týfus, zápal pľúc) sa môžu ryhy objaviť aj na lunule, no odstránia sa s odrastaním nechta. Na koreň nechta výrazne vplýva stres a psychika, ktoré môžu vyvolať nerovnomerný povrch nechta.

2. Lunula

Má tvar polmesiaca, od čoho je odvodený jej názov. Je to najsvetlejšia časť nechta a zároveň jediná časť koreňa, ktorú možno vidieť (zvyčajne len na palcoch). Jej výskyt závisí od kombinácie neúplnej keratinizácie v nechtovej platničke, ktorá sa zakončuje pomaly. Niekedy to trvá 1 až 2 mesiace.

3. Nechtová platnička

Nechtová platnička je viditeľná časť nechta, ktorá siaha od lunuly po voľný okraj a neobsahuje žiadne cievy, ani nervy. Vzniká keratinizáciou v koreni nechta.
Hoci sa zdá, že nechtovú platničku tvorí len jedna celistvá vrstva, obsahuje až tri vrstvy stlačených buniek spojených zvlhčujúcimi látkami a lipidmi. Vrstvy majú rozdielnu konzistenciu: vonkajšia je tvrdá, prostredná o trochu menej a vnútorná vrstva, ktorá sa opiera o nechtové lôžko je najjemnejšia.

4. Predeľujúca línia

Línia, ktorá oddeľuje časť nechta pripojenú k nechtovému lôžku a voľný okraj. Je to miesto, kde sa začína „biela“ časť nechta.

5. Voľný okraj

Časť nechta, ktorá nie je spojená s nechtovým lôžkom a vyčnieva ponad okraj prsta. Je to najcitlivejšia, najkrehkejšia a najmenej chránená časť nechta. Ľahko sa poškodí pri nárazoch, ale aj pri nesprávnej starostlivosti.

6. Nechtové lôžko

Je pokračovaním koreňa a vyzerá ako normálna pokožka. Má vplyv na cirkuláciu, farbu a celkovú kvalitu nechta. Slúži ako „podpierka“ pre nechtovú platničku.

Nechtová platnička sa s nechtovým lôžkom spája pomocou drobných „úchytiek“ na vnútornej strane nechta a nechtového lôžka. Takto je nechtová platnička spojená s prstom až po konček, kedy vyrastá a formuje voľný okraj.

7. Nechtová kožtička

Prirodzenou funkciou nechtovej kožtičky je ochrana stredného štádia vývinu koreňa, kedy sa necht formuje a silnie. Kožtička lemuje necht z troch strán a jej bunky sa neustále obnovujú. Pokiaľ kožtička nie je správne udržiavaná a dostatočne pružná, mŕtve bunky sa dostanú na povrch nechta, čím ho viditeľne skrátia a spomalia jeho rast. V prípade, že kožtička priľne k nechtu, necht ju pri svojom raste ťahá dopredu, čo má za následok jej rozdelenie a vznik záderov.

8. Hyponichium

Je to pokožka pod voľným okrajom nechta.

9. Pokožka prekrývajúca koreň nechta z prednej strany prsta

FAKTORY VPLÝVAJÚCE NA RAST NECHTOV

Výživa

Rast nechtu nepriaznivo ovplyvňuje nedostatok aminokyselín, minerálov a vitamínov v organizme. Tak ako pre rast vlasov, aj pre rast nechtov je dôležité postupné a pravidelné zásobovanie organizmu aminokyselinami (proteínmi), najmä cystínom. Cystín sa podieľa na tvorbe keratínu a má stimulačný efekt na rast nechtov. Nachádza sa v cesnaku, cibuli a zelenej fazuľke. Nedostatok železa vyvoláva anémiu železa, ktorá má negatívny vplyv na necht a spôsobuje jeho deformáciu. Pre zdravý rast nechtov sú nevyhnutné aj vitamíny skupín A, B a E. Ich nedostatok spôsobuje viaceré problémy súvisiace s rastom nechtov.

Fyzický stav

Zlý zdravotný stav má výrazný vplyv na rast nechtov.

Neurologický faktor

Poruchy hypofýzy vyvolávajú nepravidelnosť nechtov.

Hormonálny faktor

Na rast nechtov môžu nepriaznivo vplývať aj problémy štítnej žľazy a nadobličiek.

Vek

Rast a stav nechtov sa v rôznych obdobiach veku človeka líši. Od narodenia do troch rokov je rast nechtov pomalý, v tomto období nechty za mesiac narastú približne o 1 mm. Detské nechty sú pritom tenké a pružné.

V rozmedzí od 3 do 40 rokov nechty mesačne narastú o 2-3 mm. V období dospelosti je necht hladký a takmer priehľadný. V neskoršom veku sa rast nechtov spomaľuje na 1 mm za mesiac.

V rozličných obdobiach života sa mení aj zloženie nechtov. Nechty sa stávajú menej priehľadné, sivé alebo žlté. Sú krehkejšie, často praskajú pri voľnom okraji.

VITAMÍNY POTREBNÉ PRE ZDRAVÉ NECHTY

Pre zdravie nechtov sú primárne vitamíny A, B, C, D a E.

Vitamín A

Posilňuje nechty a podporuje ich rast. Nachádza sa v mlieku, čerstvej zelenine, mrkve, paradajkach, marhuliach, čerešniach a v rybom oleji.

Vitamín B

Slúži ako prevencia i pomoc pri ochoreniach nechtov. Obsahujú ho cereálie, chleba, sladová pšenica, ryža, čerstvá zelenina, kapusta, pečienka a vajcový žĺtok.

Vitamín B2

Podporuje zdravý nervový systém.

Vitamín B6

Pomáha organizmu vstrebávať proteíny.

Vitamín B12

Zabraňuje anémii.

Vitamín C

Zvyšuje odolnosť organizmu voči infekciám, je dôležitý pre formovanie kostí, zubov a spojivového tkaniva. Posilňuje cievy. Vyskytuje sa v čerstvom ovocí, citrusovom ovocí a zelenej paprike.

Vitamín D

Vytvára sa v tele pôsobením UV žiarenia. Umožňuje organizmu využívať vápnik, teda ujať sa v materských bunkách, a prijímať blahodarné účinky slnečných lúčov. Obsahuje ho mlieko, mliečne produkty, olej z tresčej pečene, olivový olej, vajcový žĺtok, ryby a kôrovce.

Vitamín E

Zohráva významnú úlohu svojim antioxidačným pôsobením v bunkách. Nájdete ho v cereáliách a rastlinnom oleji.

MINERÁLY POTREBNÉ PRE ZDRAVÉ NECHTY

Vápnik

Je nevyhnutný pre silu a správne zloženie nechtov. Obsahuje ho mlieko a mliečne produkty (jogurty, syry, smotana, maslo, atď.), ryby a kôrovce.

Jód

Prispieva k zdraviu nechtov. V najväčšej miere sa vyskytuje v morských rybách, kôrovcoch, ustriciach, špenáte a potočniciach.

Síra

Je potrebná pre správne zloženie nechtov a pôsobí protiinfekčne. Nájdete ju v kapuste, uhorkách a cibuli.

Železo

Zabraňuje anémii a je dôležité pre okysličovanie tkaniva. Je nevyhnutným prvkom v zložení nechta a zohráva dôležitú úlohu aj pri jeho tvarovaní. Najviac železa obsahuje špenát, marhule, sušené ovocie a zelenina, pečienka a vajcový žĺtok.

Kremík

Tzv. bunkový „cement“ zabraňuje starnutiu. Podporuje rast a odolnosť nechtov. Nachádza sa v zelenine, sušených slivkách, obilninách, cesnaku a cibuli.

Horčík

Je súčasťou ľudských buniek a podieľa sa na viacerých biologických funkciách. Zabezpečuje tiež medzibunkovú minerálnu rovnováhu spolu s draslíkom. Horčík sa nachádza hlavne v sušenom ovocí, zelenine, víne, morských riasach, kakau a obilninách.

MOŽNÉ PRÍČINY POŠKODENIA NECHTOV

Slabý zdravotný stav a nesprávne návyky stravovania poškodzujú nielen rast nechtov, ale môžu ovplyvniť aj stav inak nepoškodených nechtov. Takéto poškodenie môže trvať len krátko, musíte mu však venovať pozornosť.

Vnútorné príčiny

Vo všeobecnosti platí, že akékoľvek ochorenie obehového systému, ktoré redukuje zásobenie nechta krvou, spôsobuje nedostatočnú výživu nechta a zabraňuje jeho správnemu vývoju. Medzi ďalšie zdravotné problémy, ktoré ovplyvňujú stav nechta, patria: poruchy žliaz, poruchy metabolizmu, alergie, anémie, nedostatok vápnika, aminokyselín a ostatných základných prvkov výživy.

Vonkajšie príčiny

Zdravý necht možno poškodiť viacerými spôsobmi vrátane nasledovných:

  • priamy kontakt s rozpúšťadlami, silnými saponátmi a ostatnými čistiacimi prostriedkami
  • zvýšené vystavenie priamemu slnku alebo suché atmosferické podmienky
  • silný tlak alebo náraz na tvrdý predmet
  • aplikácia laku priamo na nechtovú platničku bez základnej ochrannej alebo prípravnej vrstvy

MAVALA prináša riešenie pre odstránenie väčšiny nechtových problémov v podobe špeciálnych ošetrujúcich prípravkov.

NOVINKY NOVINKY